Sase metode la indemana pentru a combate eficient stresul

take the time to smell the flowersImi spune o prietena : « Nu stiu cum se face, dar parca toata lumea in jurul meu este « zen », numai eu sunt mereu stresata ! » Si tu gandesti frecvent asa ? Atunci hai sa vedem cum am putea schimba asta.

Pentru inceput, indreapta-ti spatele, trage umerii inapoi si inalta capul (da, da, e postura regilor !). Deja ai o alta stare de spirit, asa-i ? Bun. Acum hai sa ne luam la tranta cu stresul !

1. Incearca sa identifici acele situatii care se repeta si care iti provoaca stres in mod constant. Gandeste-te acum, la rece, cum ai putea sa le eviti pe viitor sau macar sa le micsorezi impactul. De exemplu : daca stii ca ai un copil nazdravan care face mofturi la fiecare masa, atunci pregateste-te mental pentru urmatoarea situatie de acest gen. Accepta faptul ca este foarte probabil ca si la urmatoarea masa sa faca mofturi si recunoaste ca modul tau obisnuit de a reactiona nu imbunatateste cu nimic situatia. Gandeste-te cum ai putea reactiona altfel. Ai putea, sa zicem, sa nu mai insisti sa manance si sa ii spui cu calm sa se duca la joaca daca nu ii este foame. Cred ca nici un copil nu a murit vreodata de foame cu mancarea in fata. Este doar un mijloc prin care el isi manifesta independenta si puterea de a alege sau prin care cere mai multa atentie din partea parintilor.

2. Identifica si limiteaza « hotii de timp » : acele activitati mai mult sau mai putin inutile care te fac sa pierzi vremea degeaba. De exemplu, un televizor pornit este un excelent « hot », care iti rapeste frecvent atentia si nu te lasa sa duci la capat ce iti propui. Prin urmare, inchide televizorul inainte sa te apuci de o sarcina si vei termina mult mai repede. Un alt exemplu personal: obisnuiam frecvent sa adun jucariile imprastiate pe jos de pustiul meu si faceam acest lucru si de cinci ori pe zi, din dorinta de a pastra ordine. Evident ca juniorul le imprastia din nou dupa putin timp, facand munca mea complet zadarnica. Daca inmultim cu cinci cele zece minute necesare pentru a face ordine, obtinem aproape o ora, pe care o putem petrece intr-un mod mai util si mai placut. Acum le strang doar la sfarsitul zilei si, in plus, dintr-un spirit de contradictie specific copiilor mici, pustiul meu a inceput sa isi stranga singur jucariile. In concluzie, mai mult timp inseamna mai putin stres.

3. Prioritizeaza. Incepe intotdeauna cu sarcinile importante, chiar daca sunt mai putin placute. In acest fel, daca pana la sfarsitul zilei nu vei reusi sa faci tot ce ti-ai propus, iti vor ramane sarcinile mai putin importante, pe care le poti amana pana a doua zi fara sa te simti vinovat.

4. Nu incerca sa faci totul singur, doar din dorinta de a detine controlul. Deleaga o parte din sarcini celor care pot si vor sa iti dea o mana de ajutor (fara sa exagerezi in acest sens, evident). Tu vei fi mai putin stresat, iar cei din jur se vor simti mai implicati si mai impliniti.

5. Invata cum sa iti stapanesti nervii. Mai multi nervi inseamna si mai mult stres. Incearca sa identifici acele semnale pe care ti le da corpul atunci cand esti pe cale sa te enervezi peste masura. Daca te cuprinde subit un val de caldura sau daca inima incepe sa bata cu putere, inseamna ca esti pe cale sa explodezi. Asadar, in momentul in care detectezi astfel de semnale, impune-ti sa parasesti camera pentru cateva secunde sau aplica binecunoscutul « numara pana la 10 si respira adanc ». Odata ce te-ai calmat, poti face mai bine apel la ratiune pentru a rezolva problema care a declansat starea de stres. Daca stim sa recunoastem semnalele pe care ni le da corpul, atunci suntem mai pregatiti sufleteste si impactul va fi mai mic.

6. Nu ignora partea buna a lucrurilor. Cand ne lasam coplesiti de stres, avem tendinta sa vedem numai latura negativa si sa-i exageram importanta. Incearca sa gandesti pozitiv si sa fii mai optimist.

Bineinteles ca unele situatii stresante nu pot fi evitate sau modificate in favoarea noastra. In schimb, ne putem pregati sa le intampinam altfel decat o facem de obicei.

Asa vom fi cu totii mult mai « zen ».

Voi ce alte metode ati gasit pentru a combate situatiile stresante ?

Acest articol a fost publicat în Social. Salvează legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste etichete și atribute HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>